W jaki sposób założyć oraz korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Proces osiągnięcia certyfikatu kwalifikowanego nie jest przesadnie trudna. Tak naprawdę w kilku prostych krokach da się założyć własny certyfikat kwalifikowany, przepisany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny certyfikat kwalifikowany? Potrzeba tylko kupić zestaw składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a następnie zainstalować oprogramowanie w wybranym komputerze. Ostatnim krokiem jest potwierdzenie tożsamości nabywcy w jednym z punktów partnerskich. Spotkanie jest niezbędne do uruchomienia własnego podpisu kwalifikowanego, ponieważ to poprzez spotkanie firma rozprowadzająca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod nikogo innego, osoba będzie korzystała z podpisu kwalifikowanego.

Jeśli kolejne formalności będą wypełnione do końca z indywidualnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wskazany czas. Upływ daty ważności da się wybrać samodzielnie. Kupując zestaw określamy, czy potrzebujemy elektronicznego certyfikatu  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie można przedłużyć o kolejne lata indywidualny podpis oraz dalej używać go bez przeszkód. Żeby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego podpisu wymaganych będzie parę elementów, które decydują o odpowiednim zostawianiu podpisu.

Co składa się na bezpieczny indywidualny certyfikat kwalifikowany?

Bazowym narzędziem, potrzebnym, aby móc korzystać z certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw zamówiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Z reguły w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i token albo czytnik.

Oprócz tego do każdego pojedynczego certyfikatu kwalifikowanego dołączone są 2 oddielne kody PIN oraz PUK. Są one niezbędne do poprawnego stosowania certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie za każdym razem przy sygnowaniu plików, z kolei kod PUK to ochrona w razie kiedy wpisany kod PIN był do trzech razy dodany z błędem oraz z tego powodu certyfikat miał zostać zablokowany. Poprawny kod PIN nadawany przy indywidualnych certyfikatach przeważnie ma 6 do 8 cyfr. To bardzo ważne, żeby trzymać kod PIN bez dostępu innych osób. W razie konieczności kod PIN da się zmienić.

Mając zarówno token lub czytnik i PIN, da się sygnować dokumenty, dlatego przekazanie ich w niepowołane ręce może sposowdować pojawienie się kłopotów. Przyczyną tego jest to, że certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co własnoręczny podpis. W razie straty jakiegoś z elementów służących do składania certyfikatu kwalifikowanego, powinno się jak najszybciej zgłosić się do centrum certyfikacji, by rozpoczęli procedurę dezaktywowania podpisu, aby nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to powinno się wykazać ostrożność.

W jaki sposób można podpisać elektroniczny dokument?

Wstawianie certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Posiadanie indywidualnego e-podpisu umożliwia sygnowanie plików w różnych formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w różnych programach: bardzo dobrze zintegrowany jest np. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można sygnować poprzez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy otworzyć odpowiedni dokument oraz odszukać wariant pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wybrać swój osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, a za tym sprawdzić, czy jest on poprawny. Po tych czynnościach należy potwierdzić wprowadzone dane, przy tym wybierając folder zapisu. W tym momencie potrzebny będzie PIN, którym będzie potwierdzone zostawienie podpisu. Po zapisaniu, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany dokument?

To, czy dokument jest odpowiednio podpisany da się łatwo ocenić poprzez oprogramowanie lub poprzez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki funkcji przenoszenia informacji o autorze. Program pokazuje zawarte dane na temat samego certyfikatu i osoby, która podpisała dokument. Żeby prawidłowo podpisać dokument elektroniczny, powinno się podążać za instrukcją. W narzędziach programu muszą pojawić się łatwo dostępne opcje, również opcje korespondujące z certyfikatami kwalifikowanymi. Trzeba pośród dostępnych certyfikatów odnaleźć własny, po czym zobaczyć, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” oraz zatwierdzić swoje czynności poprzez wprowadzenie prawidłowego kodu PIN. Od tej pory dokument jest podpisany autentycznym certyfikatem .

Warto pamiętać o tym, że certyfikat kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co odręczny podpis. Z uwagi na to, powinno się sygnować tylko takie dokumenty, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to dokumenty potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego

Żeby określić cenę indywidualnego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, powinno się zastanowić się nad tym, w jaki sposób i jak długo będziemy używać e-podpisu. Dokonując zakupu należy określić, którym sprzętem planujemy operować – to jest, które elementy będzie zawierał wybrany zestaw oprócz tylko oprogramowania obsługującego podpis – a do tego jego termin ważności. Własny certyfikat kwalifikowany da się zakupić na rok, dwa lub trzy lata. Oprócz tego na cenę certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Jeśli planujemy uzyskać usługę wprowadzenia oprogramowania przez firmę sprzedającą lub zyskać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, potwierdzającą dokładny moment sygnowania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że cena e-podpisu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok